Direktlänk till inlägg 13 mars 2008

Att placera människor i fack.

Av Emmelie Nilsson - 13 mars 2008 15:21

Jag avskyr att bli placerad i fack. Att någon anser att jag "hör till" någon speciell grupp av människor. Tydligen räcker det inte med att vara "människa" eller, "tjej", man måste vara något mer.

Till saken hör att jag alltid placerar folk i olika kategorier. Bland folket jag brukar träffa finns:

Frisören, fotbollskillen, gymkillen, white-chokolat-killen, tvillingen, hockeypelaren, han som jobbar på Folksam, hon som alltid är så glad, psychot, sluggern, braten, den snälla, den dumma, den dryga, de som alltid blir fullast, egoisten o.s.v o.s.v

Så här ser det väl ofta ut. Att man ser på personer på ett särskilt sätt och sedan kategorierar dem. Det sjuka är att jag nästan inte kan släppa dessa kategorier, utan det första intrycket kvarstår ofta väldigt länge och kanske ändras det med tiden.

Varför gör man så? Det känns som om alla människor får en stämpel, när vi i en diskussion om någon person uttrycker oss typ: "Ja men du vet han som spelar hockey?" eller: "Men hon som alltid blir så full på alla fester.."

Sjukt.


Det jag ville komma till var att jag själv också såklart blir placerad, men jag har ingen aning om vilken kategori jag hör till? "den där smala" eller "hon som pratar jämt" har jag hört 100 ggr, men det måste finnas fler uppfattningar än så om mig.


Idag hörde jag en ny:

"Ja men du verkar vara en sån där latte-tjej. En sån som pratar om mogna saker, med mogna kompisar och kan disskutera världspolitiken hela dagarna utan att ledsna"


VA!? Jag vill inte vara en latte-tjej! Eller vill jag det?

Oavsett så fick den grabben nåt om bakfoten. Även fast jag har mycket erfarenheter, flyttade hemifrån relativt tidigt, pluggar på universitet och likande saker som kan uppfattas som "moget" så är jag ofta som ett litet barn. Förmodligen drog han slutsatserna efter dagens lektion då jag malde på om sveriges ekonomi, men skulle han träffa mig utanför skolan skulle han nog ändra åsikt.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emmelie Nilsson - 16 februari 2009 12:41

Ny start! Här har ni adressen till min nya blogg.    http://fondkie.blogg.se ...

Av Emmelie Nilsson - 10 februari 2009 21:29

Det här halsbandet har jag letat i evigheter. Jag är förälskad. Om nån vänlig själ köper det åt mig så älskar jag den personen i all evighet. Jag MÅSTE ha det! ...

Av Emmelie Nilsson - 10 februari 2009 20:11

Blir en till sån här bara för att. Ska snart slänga fötterna i ett varmt fotbad med en kopp te i handen! Hoppas ni alla haft en bra dag.   Senaste människan: Som tilltalade dig: Mathias Du fikade med: Matilda. Fast det var bara jag som fikade! D...

Av Emmelie Nilsson - 10 februari 2009 19:43

DIG: Hur lång är du?- 1.68 cm. Och en halv. Vad vill du bli när du blir stor?- Jag är redan stor och på god väg att bli en framgångsrik hudvårdskonsult! Sen vill jag jobba som tatuerare samtidigt. Vad pluggar du nu? - Ingenting, det behövs inte....

Av Emmelie Nilsson - 9 februari 2009 21:34

Jag blev utmanad av Lena  Regler1.  Berätta sju personliga sanningar om dig själv.2.  Utmana sju personer.3.  Skriv ett meddelande i de sju personernas bloggar, så de vet att de blivit utmanade. Sju sanningar om mig:  1.  Lider av Emetofobi, vilket i...

Ovido - Quiz & Flashcards